Follow me

Prawa pasażera

Prawa pasażera linii lotniczych

Wybierając się w podróż samolotem często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie prawa nam przysługują. Choć w większości przypadków nie jest nam ta wiedza niezbędna, musimy pamiętać, że zdarzają się sytuacje, w których wyposażeni w aktualne wiadomości, możemy domagać się odszkodowania, zwrotu pieniędzy, opieki, lub innych form wsparcia czy zadośćuczynienia.

Co zrobić, w sytuacji gdy:

  • Przewoźnik nie wpuścił Cię na pokład samolotu.
  • Twój lot został odwołany.
  • Twój lot był opóźniony o ponad 3 godziny.
 

Jeżeli:

Przewoźnik nie wpuścił Cię na pokład samolotu wbrew Twojej woli i bez racjonalnego uzasadnienia (np. nie była to kwestia wymogów bezpieczeństwa, niewłaściwych dokumentów itd.),

Twój lot został odwołany i nie zostałeś o tym wystarczająco wcześnie poinformowany (minimum 7 dni, NIE dotyczy to jednak nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć),

Dotarłeś na miejsce docelowe z ponad trzygodzinnym opóźnieniem,

Oznacza to, że przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości od 250 € do 600 €.

250 € dla lotów o długości do 1.500 km

400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km

400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km

600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km

Kwota odszkodowania może być jednak zmniejszona o połowę, jeśli przewoźnik zapewni Ci alternatywne połączenie w zbliżonym terminie.

Dodatkowo, w wymienionych wyżej sytuacjach przysługuje Ci prawo do opieki. Przewoźnik powinien wówczas zapewnić Ci wyżywienie i napoje, przynajmniej dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile oraz zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Zakres opieki zależy od tego, ile trwa opóźnienie. Minimalne opóźnienie, uprawniające do opieki, to dwie godziny dla lotów do 1500 km, trzy godziny dla lotów o długości powyżej 1500km lub cztery godziny w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości ponad 3500km.

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu powyżej pięciu godzin przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy. Przewoźnik jest wówczas zobowiązany do zwrotu pieniędzy za nieodbytą podróż. Zamiast tego możesz jednak zgodzić się przyjąć voucher lub zmienić plan podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach dotrzeć do celu.

Leciałem niższą klasą, niż powinienem.

Jeśli z jakiegoś powodu zostałeś umieszczony w klasie niższej, niż ta, na którą był wykupiony bilet, przysługuje Ci prawo do zwrotu części ceny biletu za zmianę klasy podróży.

30 % ceny biletu w przypadku lotów do 1.500 km

50 % ceny biletu w przypadku lotów międzywspólnotowych o długości
          ponad 1.500 km

50 % ceny biletu w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe
          o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km

75 % ceny biletu w przypadku lotów innych niż międzywspólnotowe
          o długości powyżej 3.500 km

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do przeczytania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 295/91, które znaleźć można tutaj.

telefon.png

Więcej informacji pod numerem telefonu

(+48) 608 33 02 33

Warto pamiętać, iż w każdym z przypadków przysługuje Ci prawo do informacji o prawach pasażera w formie pisemnej oraz prawo do złożenia skargi na przewoźnika, po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego. W Polsce organem uprawnionym do rozpatrywania skarg pasażerów jest:

Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa
02-247 Warszawa
e-mail: kancelaria@ulc.gov.pl

BERLIN

WARTO ZOBACZYĆ

PRAWA

PASAŻERA

CZY LECI

Z NAMI PILOT?

Follow me!

Biuro Podróży Interglobus Tour

ul. Kolumba 1

(50 m przed dworcem PKP)

70-035 Szczecin

Rezerwacja i sprzedaż

Tel. (+48) 91 48 50 422

Fax. (+48) 91 434 02 83

biuro@interglobus.pl

interglobus.png

Serwis korzysta z plików cookie.

Wchodząc do serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych .

Akceptuj